Learjet jest znany jako firma, która zbudowała jeden z pierwszych luksusowych, prywatnych samolotów. Dzisiaj amerykański producent lotniczy projektuje i produkuje odrzutowce biznesowe zarówno do użytku wojskowego, jak i cywilnego.
Jednak historia ta ma o wiele więcej do powiedzenia. Wszystko zaczęło się dawno temu w latach 50-tych, kiedy to William Lear założył swoją szwajcarsko-amerykańską firmę lotniczą w Szwajcarii. Od tego momentu firma zbudowała kilka modeli samolotów, które odniosły wielki sukces, przeszła kilka fuzji i przejęć, aby stać się filią Bombardier w 1990 roku i kontynuować budowę samolotów wysokiej jakości do dnia dzisiejszego.
Od małego projektu do globalnego sukcesu
Model Swiss-P16 był pierwszym modelem, który odniósł duży sukces i został wyprodukowany przez Swiss American Corp. Był to mały projekt, w który zaangażowany był międzynarodowy zespół inżynierów z Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Niemiec. Początkowo wszystko zaczęło się w Szwajcarii, ale później cały projekt przeniósł się do USA, w szczególności do Kansas.
Tam młode przedsiębiorstwo zaczęło montować swój pierwszy Learjet. Był to rok 1963, w tym samym roku pierwszy lot odbył się 8-miejscowym samolotem Learjet 23. Następny rok był pierwszym ważnym krokiem milowym dla firmy, która zmieniła nazwę na Lear Jet Corporation i stała się własnością publiczną.
Po kilku zmianach nazwy w 1969 roku Learjet stał się Gates Learjet po połączeniu z Gates Aviation. Kolejne lata 1974 i 1975 były dla firmy bardzo udane. Jego flota przekroczyła bardzo ważną światową markę - ponad milion godzin na niebie. Kolejną dobrą wiadomością jest fakt, że firma wyprodukowała 500. samolot, oba były pierwszymi wydarzeniami w branży.
Oficjalny początek działalności działu lotniczego miał miejsce w 1984 roku, kiedy to powstał on w Tuscon w Arizonie. Rok później wygrał ważny kontrakt i rozpoczął produkcję części do silnika promu kosmicznego. W ten sposób Learjet rozwinął się z małego projektu do pracy nad lotami w kosmosie.
W 1987 roku Learjet Corporation narodziła się po zintegrowanym przejęciu.
Firma powitała lata 90-te nowymi zmianami i restrukturyzacją. Została zakupiona przez kanadyjskiego lidera branży lotniczej i kosmonautycznej - Bombardiera. W ten sposób Learjet stał się częścią rodziny Bombardierów.
Od skromnego początku w Kansas, Learjet rozwinął się w firmę zatrudniającą ponad 3200 pracowników do 2013 roku. I pozostała bardzo blisko związana ze społecznością w Wichita w Kansas. Ciekawostką jest fakt, że założyciel otrzymał ofertę na obligację dochodową o wartości ponad miliona dolarów. Historycznie była to pierwsza tego typu obligacja przemysłowa oferowana przez miasto Wichita. Zakład produkcyjny Learjet nadal się tam znajduje i został niedawno wyremontowany.
W czerwcu 2017 roku Learjet dostarczył swój 3000. odrzutowiec. Chociaż program 85 Learjet został odwołany przez Bombardier w 2015 roku, firma nadal produkuje jeden z najbardziej znanych modeli 70/75.
Sukces i uznanie
Lata 70-te były dla Learjet czasem wielkich sukcesów nie tylko pod względem wzrostu, ale również pod względem uznania. Zaledwie 9 lat po założeniu w 1971 r. firma wprowadziła na rynek jeden ze swoich najbardziej udanych samolotów - Learjet35 i otrzymała wielkie wyróżnienie - nagrodę specjalną od prezesa za wkład w sprzedaż eksportową.
W 2008 r. Bombardier obchodził 45. rocznicę pierwszego samolotu Learjet w ramach specjalnej kampanii "Rok Learjet". W ramach kampanii Lewis Hamilton, słynny kierowca Formuły 1 ścigał Learjeta na wielkim pokazie lotniczym w Farnborough.
Chociaż Learjet nie jest już niezależną firmą i jest częścią rodziny Bombardiera, jest dumny ze swojej bogatej historii i spuścizny zakodowanej w nowoczesnych samolotach, które wciąż można zobaczyć na niebie.
Dowiedz się więcej na temat Learjet na stronie https://businessaircraft.bombardier.com/en/aircraft