keyboard_arrow_right Dodaj Ofertę
keyboard_arrow_right Zaloguj się
keyboard_arrow_right Zarejestruj się
keyboard_arrow_right Strona główna
keyboard_arrow_right Przemysł
keyboard_arrow_right Szukaj
keyboard_arrow_right Sprzedać

SCANIA: Z BANKRUPTCY TO A STORY OF CONTINUOUS SUCCESS

Title picture

Pierwotna firma została założona przez kilku przemysłowców, którzy zebrali się i stworzyli Vagnfabriks Aktie Bolaget I Södertälje (Vabis) do produkcji wagonów kolejowych. Firma wprowadziła na rynek pierwszy szwedzki samochód w 1897 roku. Zaprojektował go Gustaf Erikson, który podpisał umowę z Vabisem.

Trzy lata później zupełnie nowa firma Maskinfabriksaktiebolaget Scania nabyła producenta rowerów w Malmö i założyła tam spółkę-córkę. W międzyczasie Erikson był w stanie poprawić swoją konstrukcję mechaniczną i w 1902 r. firma pokazała swoją pierwszą ciężarówkę. Pierwszy fabrycznie wyprodukowany samochód opuścił fabrykę rok później. W 1905 r. firma dostarczyła swój pierwszy silnik przemysłowy do sztokholmskiej straży pożarnej.

Marka Vabis została zarejestrowana w 1906 r. Zaledwie pięć lat później pierwszy szwedzki autobus został wprowadzony i dostarczony do klienta. W tym samym roku firma Scania-Vabis powstała po połączeniu Maskinfabriksaktiebolaget Scania, która powstała w Malmö, gdzie produkowano samochody ciężarowe i ciężkie oraz Vagnfabriksaktiebolaget w Södertelge, gdzie montowano silniki i samochody. Per Alfred Nordeman był szefem zarządu.

TRUDNY OKRES

Nowo wybudowana odlewnia do produkcji głowic i bloków cylindrów została w pełni uruchomiona w 1914 roku. Scania-Vabis była w stanie wyeksportować dużą liczbę pojazdów do krajów bałtyckich, innych krajów nordyckich i Rosji, ale podczas I wojny światowej działały one głównie na rynku krajowym. Okres powojenny był trudny dla firmy i ostatecznie w 1921 r. ogłoszono jej upadłość. Firma była wspierana przez czołowych szwedzkich przemysłowców - rodzinę Wallenbergów.

Firma skoncentrowała się na budowie ciężarówek i autobusów, a trzy lata później wprowadziła radykalnie nową gamę modeli. Silniki okrętowe wprowadzono po raz pierwszy w 1929 r., a pierwszy silnik wysokoprężny wyprodukowano siedem lat później. Do 1940 r. zakłady produkcyjne zostały podwojone. Po II wojnie światowej zapotrzebowanie na nowe samochody ciężarowe i autobusy rosło, a firma stała się głównym przedstawicielem VW w Szwecji.

MOMENTUM

W pierwszej połowie lat 50. eksport wzrósł z jednej trzeciej produkcji do ponad 50%. Popyt na cięższe samochody ciężarowe zwiększył się, a firma rozpoczęła produkcję w Brazylii i Holandii w połowie lat 60-tych. Pod koniec dekady wprowadzono charakterystyczny silnik V8 i niemal potrojono produkcję pojazdów.

W latach 70. producent poprawił warunki pracy swoich pracowników i z radością poinformował, że Brazylia stała się największym jednolitym rynkiem dla ich maszyn. Proponowana fuzja z Volvo miała miejsce prawie w 1977 r., ale nie powiodła się na dobre. Sprzedaż wzrosła do prawie 23 000 sztuk sprzedanych na całym świecie w 1979 r. w porównaniu z 12 545 w 1970 r.

Na początku lat 80-tych wprowadzono całkowicie nową gamę modeli samochodów ciężarowych i autobusów, co doprowadziło do kolejnego wzrostu sprzedaży. W 1987 roku zostaje otwarte nowe centrum technologiczne. Do tego czasu firma sprzedała ponad 30.000 pojazdów w ciągu jednego roku. W roku 100-tych urodzin firma stała się własnością jednego inwestora - korporacji AB. W ciągu kilku lat firma była w stanie stworzyć nowe zakłady produkcyjne we Francji i w Polsce. Logo Griffin pojawia się ponownie i jest używane przez SAAB AB i Scania AB w 1996 roku, a firma jest notowana na giełdach w Nowym Jorku i Sztokholmie.

IMPONUJĄCE LICZBY

Milionowy pojazd firmy został wyprodukowany w 2000 roku. W tym samym roku otwarto nowy zakład w Sankt Petersburgu w Rosji i Volkswagen stał się największym akcjonariuszem. 100-lecie pierwszego silnika przemysłowego wyprodukowanego przez firmę zaznaczyło się wprowadzeniem wysokociśnieniowego systemu wtrysku paliwa Common Rail, co pozwoliło firmie jako pierwszej wprowadzić silnik zgodny z normą emisji spalin Euro 4. Dwa lata później uwzględniono również normę Euro 5. W międzyczasie firma wprowadziła nową gamę autobusów nowej generacji, a także nową fabrykę w Holandii.

Do 2011 roku produkowane przez firmę silniki były zgodne z normą emisji spalin Euro 6, która miała zostać ustalona w 2013 roku. W 2014 r. Volkswagen przejął pełną kontrolę nad firmą. Z okazji 125-lecia firmy wprowadzono pierwszy samochód ciężarowy z napędem hybrydowym oraz najmocniejszy dotychczas silnik okrętowy. W ciągu kilku lat pojawiły się nowe technologie, takie jak kurtyny z bocznymi poduszkami powietrznymi, autobusy elektryczne i autonomiczne ciężarówki. Firma udowodniła, że wyprzedza konkurencję, jeśli chodzi o wdrażanie technologii w swoich produktach. Pełna gama modeli Scania obejmuje pojazdy budowlane, dystrybucyjne i dalekobieżne, autobusy i autokary oraz silniki przemysłowe i okrętowe.


Więcej informacji na stronie internetowej: STRONA INTERNETOWA SCANIA



arrow_back_iosPowrót