Komatsu jest bezsprzecznie jedną z największych nazwisk na świecie pojazdów używanych w budownictwie i ciężkich maszynach. Jego historia sięga daleko wstecz: wszystko zaczęło się ponad sto lat temu.
Zakład Żelazny Komatsu został założony w styczniu 1917 roku przez firmę Takeuchi Mining Industry. Ideą przyświecającą temu przedsięwzięciu było to, aby firma produkowała sprzęt i narzędzia górnicze na własne potrzeby. Cztery lata później nowopowstała firma stała się odrębną jednostką i zmieniła nazwę na Komatsu Ltd. Pierwszą hydrauliczną prasę do formowania blach zbudowano w 1924 roku.
KRAWLERA
Kluczowym momentem było wprowadzenie pierwszego japońskiego ciągnika gąsienicowego w październiku 1931 roku. Oczywiście został on zbudowany przez Komatsu. Dokładnie 3 lata później akcje firmy były notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Tokio. Rok później firma rozpoczęła produkcję odlewów i materiałów stalowych, co było wynikiem wieloletnich badań i rozwoju. Szybki rozwój Komatsu zaowocował otwarciem nowego zakładu w Awazu w 1938 roku. Prasy hydrauliczne były produkowane masowo pod koniec 1941 roku. Kilka lat później wprowadzono model 1 - był to prototyp pierwszego buldożera zbudowanego w Japonii, który został wprowadzony w 1947 r. - D50. Zaledwie rok później do produkcji wszedł pierwszy własny silnik wysokoprężny. Firma przeniosła swoją siedzibę do Tokio w 1952 roku i otworzyła nowy zakład produkcyjny w Osace, a następnie w Kawasaki i Himi. W tym samym roku równiarka samojezdna została włączona do portfolio produktów. W 1953 roku do oferty firmy dołączyły wózki widłowe, ciężarówki i inne pojazdy specjalistyczne.
Komatsu po raz pierwszy wyeksportowało swoje produkty w 1955 roku, kiedy to flota równiarek samojezdnych z Argentyny została pomyślnie dostarczona. W tym samym roku pierwsza prasa hydrauliczna została również wyeksportowana do Argentyny. Ładowarka została wprowadzona w 1956 roku, a następnie w tym samym roku Komatsu zaprezentowała swój asortyment na targach towarów przemysłowych w Pekinie i Szanghaju, gdzie po raz pierwszy w historii udało się zdobyć kontrakt z chińskim klientem. W 1958 r. zawarto umowę z indyjskim Ministerstwem Obrony, na mocy której Komatsu uzyskał prawo do produkcji ciągników.
Lata 60-te były dynamiczne dla marki, ponieważ udało im się zintegrować program kontroli jakości i podpisać umowę dotyczącą produkcji silników wysokoprężnych z Cummins Engine Co. Zakład w Oyamie rozpoczął działalność w 1962 roku, a pierwsze biuro łącznikowe Komatsu zlokalizowane za granicą zostało otwarte w Indiach.
GLOBALNE PRZEDSIĘWZIĘCIA BIZNESOWE
Podpisany budynek Komatsu, który do dziś jest wykorzystywany jako główna siedziba główna w Tokio, został ukończony w 1966 roku, wkrótce po rozpoczęciu przez firmę produkcji ładowarek kołowych. N.V. Komatsu Europe S.A. rozpoczęła działalność w Belgii w następnym roku. Pierwsza koparka hydrauliczna rozpoczęła produkcję w 1968 roku, a następnie linia montażowa silników wysokoprężnych w Oyamie.
Komatsu America Corp. i Komatsu Singapore Pte. Ltd. Rozpoczął działalność w 1970 i 1971 roku, a następnie Dina Komatsu Nacional S.A. de C.V. w Meksyku w 1974 roku. Pierwszym urządzeniem budowlanym wykonanym na morzu był buldożer zamontowany w Komatsu do Brazil Ltda. W 1975 roku. Komatsu Australia Pty., Ltd. została założona cztery lata później.
Produkcja w Indonezji rozpoczęła się w 1983 roku, a kilka lat później założono Komatsu America Industries LLC oraz Komatsu America Manufacturing Corp.
W 1993 roku Komatsu Cummins Engine Co., Ltd. i Cummins Komatsu Engine Company zostały założone odpowiednio w Japonii i USA. Komatsu Changlin Construction Machinery Co. rozpoczęła działalność w Chinach w 1995 roku. Kolejne lata upłynęły pod znakiem wielu innych przedsięwzięć w Chinach, USA, Niemczech, Tajlandii i RPA. Komatsu Machine Tracking System (KOMTRAX) został wprowadzony w 1998 roku. Komatsu Middle East FZE., założona w 1999 roku w U.A.E., wybrukowała drogę dla Komatsu w kierunku Bliskiego Wschodu. Największa mechaniczna ładowarka kołowa na świecie została wprowadzona rok później.
POSTĘP TECHNOLOGICZNY
Na początku nowego wieku Komatsu postanowił wyposażyć wszystkie pojazdy w KOMTRAX jako wyposażenie standardowe. Firma przejęła również firmy z branży urządzeń dla górnictwa i leśnictwa. Kilka lat później wprowadzono pierwszy na świecie autonomiczny system transportowy (znany jako AHS), a następnie pierwszą w historii hybrydową koparkę hydrauliczną.
Niektóre spółki zależne zostały połączone w 2011 roku. Dwa lata później buldożery Machine Control zostały wyposażone w pierwszy na świecie zautomatyzowany system sterowania łopatkami.
Dziś Komatsu jest silniejszy niż kiedykolwiek wcześniej i oferuje ogromny wybór sprzętu i maszyn, takich jak łopaty elektryczne, ładowarki kołowe, buldożery, wywrotki i sprzęt wydobywczy. Marka oferuje również równiarki silnikowe, wózki widłowe, spedytorów, kombajny, kruszarki, a nawet maszyny do wiercenia tuneli.
Więcej informacji na stronie: https://home.komatsu/en/