Wspaniałe historie często zaczynają się od prostego kroku. Rozwój CLAAS nie stanowi wyjątku. August Claas i jego trzej bracia - Franz, Theo i Bernhard - w 1913 r. położyli podwaliny pod markę CLAAS, produkując maszyny do wiązania słomy, które okazały się wydajne i niezawodne. W końcu otrzymali kilka patentów na węzeł, który zaczęli produkować.
Po zakończeniu I wojny światowej bracia mogli zaopatrzyć się w narzędzia i maszyny potrzebne do pracy, ale znalezienie materiałów do produkcji segregatorów słomy okazało się prawie niemożliwe, w związku z czym najpierw odnowiono maszyny używane. Z powodu problemów ze sznurkiem używanym w późniejszej produkcji August Claas opracował i opatentował maszynę do wiązania słomy. Wkrótce Niemieckie Towarzystwo Rolnicze uznało to urządzenie za najlepsze. Połączenie segregatora słomy i wiązadła okazało się ogromnym sukcesem i do 1930 r. sprzedano ponad 10.000 segregatorów słomy Claas, a firma rozszerzyła działalność również na rynki innych krajów europejskich.
Najważniejszy krok
Kierownik Instytutu Technologii Rolniczej na Uniwersytecie w Bonn-Poppelsdorf - profesor Karl Vormfelde - był tym, który zaproponował, aby kombajny zostały szeroko zaprezentowane w Europie po tym, jak usprawniły sektory rolnicze w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii. Wkrótce Claas wprowadził kombajn zbożowy dostosowany do potrzeb typowego europejskiego rolnika. Maszyna była rewolucyjna i napędzała Claasa przed konkurencją. W latach 1936-1939 wyprodukowano sto sztuk maszyny. Rząd powoli zdławił produkcję kombajnu zbożowego w ciągu następnych kilku lat, zanim całkowicie zakazał jego produkcji. Claas zwrócił się do produkcji uzbrojenia, aby utrzymać się na powierzchni wody, ale sprzedali już 1400 kombajnów zbożowych, więc po prostu zaczęli pracować nad następnym.
Zdominowanie przemysłu maszyn żniwnych
Anglia stała się ogromnym rynkiem pod koniec lat 40. i stała się powodem wznowienia produkcji Claasa i dalszego rozwoju. Firma zaopatrywała nowy rynek w całkowicie nowy kombajn zbożowy SUPER. Następnym logicznym krokiem było zwiększenie zakładu i mocy zakładu produkcyjnego.
Na początku lat 50-tych Claas nie miał prawdziwej konkurencji na rynku kombajnów zbożowych w Europie, ale pod koniec dekady sytuacja ta uległa zmianie. Aby pozostać liderem wśród rosnącej konkurencji, Claas zdecydował się postawić wszystko na kombajn zbożowy, a większość środków finansowych przeznaczono na zwiększenie produkcji maszyn. Firma stworzyła również sieć importerów dla różnych krajów i badała różne nowe rynki zagraniczne. Liczba pracowników wzrosła z 127 osób w 1945 roku do 5.300 osób w 1968 roku. Jednostki kombajnów zbożowych rosły średnio o 80% rocznie, a ponad 200.000 maszyn opuściło fabrykę pod koniec lat 60-tych, co oznacza, że Claas stał się już światowym liderem. Jednak tempo rynkowe spadło, a popyt na maszyny rolnicze zatrzymał się na początku lat 70-tych. Przedsiębiorstwo musiało zrestrukturyzować działalność, aby móc dalej się rozwijać. Po tym, jak kierownictwo firmy Claas zdecydowało się na zakup kilku mniejszych firm i stworzenie nowych zakładów produkcyjnych, wprowadzono pierwszą maszynę do zbioru pasz z własnym napędem: maszyna CLAAS JAGUAR okazała się bardzo ważna dla rozwoju firmy. Późniejszy model CLAAS JAGUAR stał się światowym liderem w swoim segmencie. Kombajn CLAAS DOMINATOR został wprowadzony na rynek w latach 70-tych i szybko stał się również sukcesem rynkowym. Model Claas Dominator 80 stał się najbardziej udanym kombajnem sprzedanym kiedykolwiek w Europie, a wprowadzony później większy model Claas Lexion okazał się równie udany.
Komputerowy system danych rolniczych o nazwie Agrocom został wprowadzony jako usługa w 1988 roku. Oczywiście do portfolio produktów należało oczywiście dodać ciągnik. Inżynierowie pracowali nad taką maszyną od końca lat 60-tych.
Rozbudowa
W latach 70. ubiegłego wieku maszyny Claas sprzedawane były na wielu rynkach różnych krajów, w tym na rynkach radzieckich. Tymczasem gama modeli Claas Xerion została wprowadzona pod koniec lat 90-tych i pozostała jednym z najważniejszych modeli rozwoju firmy obok modelu Axion, który został wprowadzony w następnej dekadzie (1997). W kolejnych dekadach firma rozrosła się na cały świat, a w latach 2003-2008 kupiła nawet wszystkie akcje Renault Agriculture. Wkrótce do oferty produktowej firmy dołączyła zupełnie nowa gama ciągników i ugruntowała swoją pozycję lidera na rynku rolnym. Obecnie spółki zależne Claas Iberica i Claas Italia posiadają własne sieci dystrybucji.
Claas oferuje bardzo duży wybór ciągników, kombajnów zielonkowych i kombajnów, a także belownic, ładowarek teleskopowych i kołowych.
Więcej informacji można znaleźć na stronie https://www.claas-group.com