keyboard_arrow_right Dodaj Ofertę
keyboard_arrow_right Zaloguj się
keyboard_arrow_right Zarejestruj się
keyboard_arrow_right Strona główna
keyboard_arrow_right Przemysł
keyboard_arrow_right Szukaj
keyboard_arrow_right Sprzedać

Sprzęt Kempingowy

 

 

Oto Jak Kampery oraz Przyczepy Kempingowe Stały się Tak Popularne

 

Kampery oraz przyczepy to high-endowy sprzęt turystyczny. Posiadają wiele kształtów i rozmiarów, niektóre oferują niesamowity poziom luksusu, a inne to modele podstawowe, praktyczne, i stosunkowo tanie.

 

Pierce-Arrow Touring Landau pojawił się w 1910. Można go określić jako pierwszy kamper. W tym samym czasie, kampery zbudowane na podwoziach ciężarówek zostały opracowane w Kanadzie.

 

Kamper, Który Zmienił Wszystko

 

Pierwszym pojazdem, którego uczciwie można było nazwać kamperem był Gypsy Van, który miał ogromny wpływ na kulturę. Zostałz budowany i był wykorzystywany przez rodzinę Conklin w 1915. Ta 8-tonowa maszyna była wykorzystywana w celach podróży między Nowym Jorkiem a Kalifornią. Kampera zbudowała firma Rolanda Conklina, Gas-Electric Motor Bus Company, aby zapewnić rodzinie komforty życia domowego w trasie. Pojazd zadziwił tysiące ludzi oraz media, był czymś, czego nikt wcześniej nie próbował.

 

 Po pierwszym przedstawieniu maszyny, wiele osób zapragnęło taką mieć. W ciąg następnych kilku dziesięcioleci, idea korzystania z takiego pojazdu wzrosła na popularności – mimo tego, że sam zwyczaj kempingu był popularny już od XIX wieku, kiedy to William H.H. Murray opublikował swoje prace, w tym pierwszy poradnik kempingowy.

 

Pojazdy i sprzęt kempingowy stały się popularne po roku 1910, gdy produkcja masowa doprowadziła do spadku cen. Rodzina Conklin jako pierwsza wykorzystała autobus jako podstawę, co pozwoliło na stworzenie ogromnej, dwupoziomowej konstrukcji posiadającej wszelkie komforty domu. Określano go mianem jachtu lądowego. Stworzył on podwaliny pod produkcję samochodów kempingowych w dzisiejszej postaci. Ludzie zorientowali się, że kemping zwykłym pojazdem oznacza konieczność zabrania ze sobą dużych ilości dodatkowego sprzętu – namiotów, śpiworów, kuchenek turystycznych, itd. Samochód kempingowy posiadał cały ten sprzęt w standardzie.

 

W latach 20 pojawił się REO Speed Wagon Bungalow, a niedługo po nim Hudson Essex Pullman Coach – oba te pojazdy były funkcjonalnymi samochodami kempingowymi.

 

Następnie stworzono przyczepę, ponieważ samochody kempingowe miały dużą wadę – nie dało się ich wykorzystać jako pojazdów codziennych ze względu na duży rozmiar i nieskuteczność w rolach codziennych. Nie nadawały się na wąskie drogi, przeznaczone dla samochodów osobowych. Oczywiście, wysoka cena samochodu kempingowego także wpłynęła na mniejszą popularność w porównaniu do przyczepy kempingowej.

 

Pierwsza przyczepa kempingowa nie była prawdziwą przyczepą kempingową, ale po prostu przyczepą służącą do przewożenia sprzętu kempingowego. Wkrótce dodano namiot ze składanym stelażem, a już w latach 20 na rynku dostępne były w pełni funkcjonalne przyczepy namiotowe. Przyczepa kempingowa Brintnall posiadała, na przykład, składane łóżko.

 

Przyczepy Kempingowe Przejęły Rynek

 

Przyczepy namiotowe nie były jednak tak funkcjonalne, i po złej przygodzie z taką przyczepą w trakcie burzy w 1928, Arthur Sherman zdecydował się stworzyć lepszą alternatywą. Konstrukcja Shermana byłą wodoodporna i miała solidną strukturę. Była za niska, ale wciąż była innowacją, która zaimponowała wielu. Sherman zorientował się, że jego pomysł ma ogromny potencjał. Założył Covered Wagon Company i położył fundamenty dla rynku dzisiejszych przyczep kempingowych. Firma była największa w branży – liczba sprzedanych egzemplarzy wyniosła 6000 w roku 1936. Ogólna liczba wyprodukowanych w branży przyczep przekroczyła liczbę 20 000 rocznie w późnych latach 30, całkowicie wypierając przyczepy namiotowe. W tym samym czasie stworzono legendarne przyczepy Airstream, o eleganckim wyglądzie i wypolerowanej obudowie. Stały się prawdziwą ikoną bardzo szybko, ponieważ wyglądały zupełnie inaczej niż cokolwiek innego na rynku.

 

Druga Wojna Światowa zatrzymała rozwój branży, co zmieniło się dopiero w 1950. Europejscy producenci tacy jak Westfalia wkroczyli na rynek, konwertując wany na kampery. Konwersja ciężarówek i autobusów wciąż miała swoje miejsce na rynku. Mniej-więcej w tym samym czasie, Raymond Frank opracował termin ‘motorhome’ (ang. dom na kołach). Stworzył własny pojazd spełniający tę definicję w 1958. Ludzie natychmiast zobaczyli zalety. Frank założył firmę. Jego produkty były tańsze niż konkurencji, mimo tego, że Frank konkurował także z przyczepami kempingowymi.

 

Początek Masowej Produkcji

 

Winnebago było pierwszą firmą, która rozpoczęła masową produkcję pojazdów kempingowych w 1967, co zaowocowało dobrymi cenami. Liczba pracowników firmy wzrosła czterokrotnie w mniej niż 10 lat. Winnebago było największą marką na rynku, ale konkurencja szybko ich dogoniła. W 1969 w USA sprzedano ponad 23 000 samochodów kempingowych. Kryzys paliwowy znacznie ograniczył rozwój branży, ale wiele firm przetrwało, a dzisiaj sprzedaż wynosi 50 000 sztuk rocznie w samym USA.

 

Dzisiejszy rynek jest praktycznie nieograniczony w kwestii dostępnych opcji i wyposażenia. Istnieją luksusowe pojazdy kempingowe, nie przypominające niczym pierwszego Gypsy Van. Marki takie jak Hymer, Knaus, Entegra, czy Adria ustalają nowe standardy świata samochodów kempingowych, kamperów, i przyczep kempingowych.