Dzisiejsze ciężarówki są niepodobne do swoich poprzedników. Aby mówić o pierwszych maszynach, które można nazwać „ciężarówkami”, musimy cofnąć się aż do roku 1769, kiedy Nicolas-Joseph Cugnot stworzył pierwszy wóz zasilany parą. W połowie XIX wieku, pojazdy parowe były już popularne, ale ich zastosowanie ograniczał brak odpowiedniej sieci dróg. Trasy transportowe w tamtych czasach były krótkie, zazwyczaj ograniczały się do transportu między fabrykami i stacjami kolejowymi. Innowacja nadeszła w 1881 – pierwszy rodzaj przyczepy został wynaleziony i przeholowany przez parowy traktor De Bion-Bouton, ale pierwsza prawdziwa naczepa ciężarówkowa pojawiła się w 1914, opracowana przez Augusta Fruehaufa. Jego przyczepa była przymocowana do ciężarówki Forda, a pomysł stał się bardzo popularny ze względu na efektywność w transporcie drogowym w USA. Firma Fruehauf została założona 1918 i wciąż produkuje przyczepy i naczepy. Fruehauf jest jedną z największych firm w branży.
Wracając do korzeni: ojcem nowoczesnej ciężarówki jest Gottlieb Daimler, który zbudował pierwszą w 1896, korzystając z silnika spalinowego Karla Benza, opracowanego rok wcześniej. Przed ciężarówką Daimlera, Benz wyprodukował własną wersję ciężarówki, w tym samym roku Netphener stworzył także autobus, na bazie podwozia tego samego pojazdu. Rok po przedstawieniu wynalazku Daimlera, Bussing, Renault oraz Peugeot przedstawili własne modele. W tym samym czasie, Amerykańscy producenci rozpoczęli prace nad własnymi modelami, z których pierwszy był projekt Autocar w 1899, zasilany silnikiem o mocy 8 koni mechanicznych.
Ponownie w 1899, Alexander Winton zbudował pierwszą ciężarówkę 18-kołową. Jego firma Winton Motor Carraige Company potrzebowała takiej, aby transportować samochody osobowe przez kraj. Rok później, w Brooklynie założono Mack – pierwszą firmę produkującą ciężarówki korzystającą z rozruszników silnika. Ciężarówki Mack były jednymi z najwytrzymalszych na drodze, zyskując na popularności w ciągu kolejnych 20 lat.
Liczba produkowanych ciężarówek rosła, w roku 1904 w USA zbudowano 700 sztuk, a liczba ta wzrosła do 6000 w 1910, i do 25 000 zaledwie cztery lata później. Jednym z pierwszych producentów ciężarówek w USA był Chervolet – pierwsze ciężarówki pickup trafiły do oferty w 1918, sprzedawano je tylko w kombinacji kabina + podwozie aż do 1931. To kupujący miał zdecydować, co zamontuje na tył ciężarówki.
Po zakończeniu 1WŚ, wpływ nowych technologii był znaczący – elektryczne rozruszniki, opony pneumatyczne, silniki 8-tłokowe, wygodne kabiny i elektryczne reflektory stały się standardem. Maszyny parowe stały się przestarzałe w większości Europy i w USA w czasie 1WŚ, ale w Wielkiej Brytanii były używane aż do lat 30, i dopiero wtedy zastąpione silnikami diesla.
Renault i Ford wkroczyli na rynek ciężarówek w połowie lat 20. Ford oferował opcję lawety w ciężarówce Model T, a następnie uruchomił sprzedaż wersji Model A w 1928, z rolowanymi oknami bocznymi i stalową kabiną. Kilka lat później, Fred Jones wynalazł pierwszą naczepę chłodniczą, ponieważ lód i sól stawały się przestarzałymi metodami transportu mięsa i innych produktów wymagających zimna. Jego pierwszy projekt korzystał z 4-tłokowego silnika, kompresora i termostatu. Następnie dopracował projekt, umieszczając silnik w frontowej części naczepy. Jego szef, Joe Numero, niedługo założył United States Thermo-Control Company, wspólnie tworząc markę Thermo King.
Peterbilt założono w roku 1939, firma zajmowała się produkcją pierwszych ciężkich ciężarówek do transportu drewna o projekcie wciąż wykorzystywanym dzisiaj. Właśnie wtedy popularyzacji uległy naczepy, ze względu na użyteczność w transporcie bel drewna.
Wielu Europejskich producentów ciężarówek, wciąż silnych dzisiaj, stawiało wtedy pierwsze kroki w branży. Producenci tacy jak DAF, MAN, Mercedes-Benz i Volvo rozwijali się w latach 30, 40 i 50, głównie dzięki wykorzystaniu silników diesla.
Silnik diesla wynaleziono już w 1897, ale stał się popularnym rozwiązaniem dla ciężarówek dopiero po przedstawieniu przez firmę Benz pierwszej ciężarówki zasilanej silnikiem diesla w roku 1923. Naturalnie, w latach 30 była to już rozpowszechniona konstrukcja. Na rynku Amerykańskim, przejście na silniki diesla nastąpiło znacznie później, silniki benzynowe były wciąż popularne w latach 70. Kabiny górne i konstrukcje o wielu osiach stały się popularne. Nowe funkcje bezpieczeństwa i regulacje ochrony środowiska zaczęły zmieniać branżę w latach 80.
Dzisiejsza Rzeczywistość
Dzisiaj, ciężarówki o czystym napędzie diesla, elektryczne, oraz autonomiczne już jeżdżą po naszych drogach. Aerodynamiczny design i technologia epoki kosmicznej znalazły swoje miejsce i w ciężarówkach. Istnieje wiele różnych rodzajów i rozmiarów ciężarówek. Lekkie, średnie, oraz ciężkie ciężarówki i transportery są wszechobecne, od malutkich japońskich ciężarówek kei, do ogromnych 18-kołowców w USA. Istnieją ciężarówki dla dystrybucji, dostaw, i dalekich tras, o różnej ładowności i konfiguracji osi. Przyczepy i naczepy także mają różne długości i typy, tak jak płaskie, modele rozkładane, stepdeck czy wersje specjalne.