keyboard_arrow_right Dodaj Ofertę
keyboard_arrow_right Zaloguj się
keyboard_arrow_right Zarejestruj się
keyboard_arrow_right Strona główna
keyboard_arrow_right Przemysł
keyboard_arrow_right Szukaj
keyboard_arrow_right Sprzedać

Lotnictwo

 

Oto jak narodziły się nowoczesne samoloty

 

Angielski baronet, George Cayley, był pierwszą osobą, która stworzyła maszynę latającą ze stałymi skrzydłami w 1799, co uznaje się za pierwszy krok w kierunku konstrukcji aeroplanu. Był pionierem maszyn latających. Sto lat później, Wilbur i Orville Wright spędzili kilka lat na eksperymentach aeronautycznych, zanim rozpoczęli pracę z inżynierami z Chicago. Razem stanęli na wysokości zadania i stworzyli maszynę, która uniosła się w powietrze. Próby podobnych czynów sięgają XVI wieku, ale to ten jako pierwszy zakończył się powodzeniem. Kształt skrzydeł przestudiowano w tunelu aerodynamicznym, doprowadzając go do finalnej postaci w roku 1884.

 

Pionierzy Lotnictwa

 

Trzydzieści lat przed przedsięwzięciem braci Wright, Otto Lilienthal poprawił projekt Cayleya i stworzył wiele lotni, wykonując na nich około 2000 lotów. Bracia Wright skorzystali z tej wiedzy, opracowując swoją maszynę.

 

Wielu innych wynalazców rozpoczęło prace nad systemami napędu i sterowania, aby poprawić maszynę latającą i umożliwić lot sterowny. Pierwszy utrzymany lot miał miejsce w 1896, w samolocie zasilanym parą.

 

 

Silniki spalinowe były następnym krokiem w kierunku nowoczesnego samolotu, co jest kolejnym powodem sukcesu braci Wright. Dzięki lekkiemu silnikowi i specjalnym śmigłom, maszyna mogła utrzymać lot przy stosunkowo prostym sterowaniu.

 

Inni pionierzy awiacji to między innymi Gabriel Voisin, Henri Farman, Alberto Santos-Dumont, oraz Glenn Hammond Curtiss – wszyscy przyczynili się do rozwoju branży lotniczej.

 

Branża ta rozwijała się dynamicznie aż do wybuchu 1 Wojny Światowej. Podczas wojny, wysiłki gospodarcze i naukowe miały służyć wysiłkom wojennym. Efektem był ogromny postęp technologiczny, a po zakończeniu wojny ustanowiono wiele nowych tras powietrznych. Miał miejsce też kolejny ważny krok – silniki gwiazdowe.

 

Nowe Horyzonty

 

Podczas pierwszych dwóch dziesięcioleci XX wieku, celem były loty międzykontynentalne. Po raz pierwszy w historii przekroczono Atlantyk nieprzerwanym lotem. Lockheed, Fokker, oraz Spitfire stały się ogromnymi markami, zwłaszcza podczas 2 Wojny Światowej.

 

Rolls-Royce wyprodukował jeden z najpotężniejszych i najbardziej niezawodnych silników tamtych czasów. Niedługo, potrzeba zaistnienia firm lotniczych została spełniła – w Wielkiej Brytanii założono linie lotnicze Imperial Airways Ltd, niedługo potem, w roku 1919, pojawiły się linie KLM w Holandii, oraz Deutsche Luft Hansa w 1926. Samoloty pasażerskie takie jak Boeing Company 247 umożliwiły wygodne, długodystansowe loty pasażerskie w latach 30.

 

Douglas DC-4 oraz Boeing Stratoliner były jednymi z najważniejszych samolotów lat 40, ustalając poprzeczkę wysoko dla przyszłych konstrukcji.

 

Po zakończeniu 2WŚ, powojenne maszyny lotnicze stały się bardziej zaawansowane niż kiedykolwiek wcześniej. Samoloty przenoszące nawet 50 pasażerów przebijały się przez przestworza z prędkością ponad 320km/h.

 

Nowe modele, takie jak Douglas DC-7 czy Lockheed 1649A Starliner stały się wielkim hitem lat 50. Mogły pochwalić się ogromnym zasięgiem i prędkościami sięgającymi 640 km/h. W rezultacie, linie lotnicze zaczęły rozwijać się dynamicznie na całym świecie. Stopniowo, ich usługi stały się dostępne dla klasy średniej. W międzyczasie pojawili się także producenci samolotów prywatnych, tacy jak Gulfstream czy Learjet.

 

Rozwój Branży Lotniczej

 

W 1969, floty linii lotniczych przekroczyły 120 000 samolotów. Silniki turbinowo-gazowe przekształciły branżę, tak jak benzynowe na początku wieku. Popularyzacja silnika odrzutowego była kolejnym powodem rozpowszechnienia lotu jako metody podróży dla mas. Były drogie w produkcji i utrzymaniu, ale pozwalały na o wiele częstsze loty, co poprawiło stosunek kosztów do zysków.

 

Ponaddźwiękowy samolot pasażerski Concorde był przełomową konstrukcją, która rozpoczęła loty komercyjne w 1976. W tym samym czasie, Rosjanie wprowadzili wiele samolotów marek Tupolew oraz Iljuszyn, a Boeing zaczął stosować technologię silników turbowentylatorowych. Zakres dostępnych modeli firmy był w tym czasie najlepszy na świecie. Kilka firm z Europy połączyło siły i stworzyło konglomerat Airbus aby konkurować z Boeingiem, niedługo przedstawiając Airbus A300, a następnie Airbus A320, który stał się bardzo popularnym modelem na początku lat 90.

 

Era Odrzutowców

 

Czas udowodnił, że samoloty odrzutowe są o wiele wydajniejsze, więc ich era zaowocowała w budowie większych lotnisk i terminali pasażerskich. Wraz z rozwojem lotnictwa jako masowego środka transportu, pojawiły się budżetowe linie lotnicze, korzystające z samolotów o wąskich siedzeniach i małej ilości miejsca w środku.

 

Istnieje wiele różnych rodzajów samolotów, wszystkie różnią się w zależności od celu i rozmiaru. Pojazdy bezzałogowe potrafią być lżejsze od powietrza, co oznacza brak silników – zazwyczaj są używane do celów badawczych i naukowych. Pojazdy silnikowe obejmują wszystko od małych cywilnych awionetek dla jednej czy dwóch osób, do ogromnych odrzutowców pasażerskich i transportowych. Samoloty transportowe posiadają także wiele różnych kategorii wagowych. Samoloty różnią się w zależności od liczby i rozmieszczenia silników, rodzaju i szerokości skrzydeł, a także typów podwozia czy struktury kadłuba.