Maszyny oraz instrumenty leśnicze rozwinęły się mocno od czasów siekiery i klina. Mechanizacja rozpoczęła się w XIX wieku. Pierwsze leśnicze maszyny prawo zostały wynalezione w 1881 przez Dolbeer and Carson Lumber Company – John Dolbeer zastosował silnik parowy w celach wycinki drzew. Po popularyzacji silnika spalinowego, maszyneria parowa stała się przestarzała. Ciężarówki i ciężki sprzęt tnący pojawił się sporo później. Mimo tego, silniki parowe miały ogromne znaczenie, ponieważ zasilały różne elementy ekwipunku takie jak dźwigi, kafary, czy podnośniki.
Z początku, sprzęt wycinkowy ograniczał się do ręcznych pił drużynowych, a kłody transportowano korzystając z sanii lub rzek.
Pochylnie zostały wynalezione w celu zrywki drewna po wycince. Były one belkami położonymi na wyznaczonych ścieżkach. Wspomniany powyżej silnik parowy, tak zwany „osioł”, uprościł ten proces. Kłody były transportowane w sposób wymagający mniej pracy, za pomocą kabla.
Pod koniec XIX wieku, drzewa wciąż ścinano tylko piłami obrotowymi i drużynowymi, a w tartakach obecne były piły taśmowe. Konne sanie na kłody były w powszechnym użytku jeszcze na początku XX wieku, kiedy zaczęły być zastępowane przez pojazdy samobieżne i ciężarówki. Kłody trzeba było transportować do rzeki albo linii kolejowej przed wysłaniem do tartaku.
Pierwsza prawdziwa ciężarówka z przyczepą pojawiła się w latach 20, ale zanim prawdziwa ciężarówka do przewozu kłód została zaprojektowana i stała się popularna, minęła kolejna dekada. Peterbilt zostało założone w 1939 przez T.A. Petermana, który później wykupił marki takie jak Fageol czy Waukesha, z których doświadczenia skorzystał przy projektowaniu ciężarówek do przewozu drewna, które po dziś wyznaczają standardy branżowe.
Kombajn leśny zyskał na popularności najpierw w Finlandii i Szwecji, ale nawet wcześniej amerykańska firma Mammoth Tree Shears, wyprodukowała maszynę gąsienicową zdolną do ścinania pni drzew do 30 cali średnicy. Nie była to jednak maszyna nawet zbliżona do kombajnu leśnego. Pierwszy projekt przypominający dzisiaj wykorzystywane maszyny trafił na rynek w latach 70 – samobieżna maszyna wyprodukowana przez Sakari Pinomaki pod marką PIKA. SP Maskiner pokazał pierwszy kombajn o pojedynczym uchwycie we wczesnych latach 80 w Szwecji. Te maszyny idealnie nadawały się do pracy przy wycince lasów-plantacji.
Przez długi czas, drzewa blisko dróg wodnych były ścinane jako pierwsze, ale niedługo potrzeba transportu stała się sprawą pilną. Przed wynalezieniem silnika spalinowego, rozwiązaniem problemu były sanie ciągnięte przez zwierzęta. Po przeminięciu okresu silnika parowego, czas nadszedł na ciężarówkę.
USA były jednym z pierwszych miejsc, w których zaczęto wykorzystywać ciężarówki. Po zakończeniu 1WŚ, wiele ciężarówek wojskowych zostało przerobionych na ciężarówki do transportu drewna.
Ciężarówki z czasem stawały się coraz mniej prymitywne, a w latach 30 znacznie poprawiono osiągi ich silników. Znacznym ulepszeniem było wykorzystanie opon pneumatycznych. W tym samym czasie, ciężarówki stały się tak samo ważne dla leśnictwa jak pociągi. Druga Wojna Światowa odegrała kolejną ważną rolę w ewolucji konstrukcji ciężarówek.
Skidery także najpierw były ciągnięte przez udomowione zwierzęta. Trwało to aż do lad 20, kiedy to maszyny spalinowe zaczęły zastępować siłę żywą, a do gry weszły napędy gąsienicowe. Te maszyny posiadają wciągarkę linową, która pozwala na prostsze podniesienie dłużycy. Wykorzystuje się także małe przyczepy. Późniejszy forwarder to bardziej praktyczna maszyna, mogąca także przewozić drewno.
Oczywiście, pierwsze skidery były maszynami parowymi. Były lepsze od stacjonarnych silników parowych, ale niektóre spełniały tę samą funkcję. Jedną z pierwszych funkcjonalnych maszyn tego typu był Clyde Skidder, którego produkcja ruszyła we wczesnych latach 20.
Pomimo rozwoju sprzętu leśniczego, korzystanie z tych maszyn wciąż było śmiertelnie niebezpiecznie. Niektórzy producenci łączyli funkcje skidera z ładowarką, których kable mogły sięgać nawet długości 5 mil w niektórych miejscach, takich jak Nowa Zelandia.
Marki takie jak John Dere, Komatsu, Caterpillar czy Ponsse mają za sobą dziesięciolecia doświadczenia w produkcji sprzętu dla leśnictwa. Maszyny wykorzystywane dzisiaj są znacznie bardziej zaawansowane. Korzystają z najnowszych zdobyczy technologii i są znacznie bezpieczniejsze niż te stosowane w pierwszych kilku dekadach XX wieku. Dzisiejsze maszyny są także o wiele wydajniejsze.
Kombajny, na przykład, budowane są z wykorzystaniem kilku różnych platform, w tym kroczących, gąsienicowych lub kołowych, z nowoczesnymi silnikami diesla. Większość nowoczesnych maszyn posiada bezpieczne i komfortowe środowisko operatora – zamkniętą kabinę. Wśród nowoczesnego sprzętu leśniczego można znaleźć maszyny ścinkowo-układające, wykorzystywane do zrywki, a także wyżej wspomniane skidery, wyciągające dłużycę z lasu. Kolejne są ładowarki – zbierają drewna i ładują na ciężarówki. Niektóre z innych popularnych maszyn to forwardery, wiertacze, mulczery, oraz korowarki.