Pojazdy określane jako łodzie istnieją od ponad 10 000 lat. Jednakże, statki w dzisiejszej postaci pojawiły się dopiero wiele setek lat później. Nawigatorzy tacy jak starożytni Egipcjanie rozpoczęli eksplorację wielkich obszarów około 3000 lat temu, w konsekwencji ewolucji ich żeglugi. Budowali pojazdy żaglowe oraz statki, które pomagały budować Wielkie Piramidy. Pierwsze porty morskie powstały właśnie w tamtym okresie.
W budowie tych pojazdów zastosowano drewno oraz inne surowce naturalne. Stworzono konstrukcje o różnych rozmiarach i typach. Dopiero około 1300 lat p.n.e. wynaleziono pierwsze statki z kadłubem.
Nawigacja stała się dziedziną dzięki działaniom Greków i Fenicjan, co doprowadziło do ewolucji statków do postaci pozwalającej na nawigację dużych zbiorników wodnych, takich jak Morze Śródziemne. W tym samym czasie, Chińczycy stworzyli własną wersję statku, posiadającą wiosła sterowne i przedziały wodoszczelne.
Ogromne statki mogące transportować setki ludzi i ton ładunku były w użyciu już w I wieku naszej ery. Azjaci i Grecy tworzyli konstrukcje o nawet 7 masztach. Zbudowano porty handlowe, co było początkiem handlu międzynarodowego w postaci znanej nam do dziś.
Następujące stulecia przyniosły narodziny flot wojennych w wielu krajach na całym świecie. Nie odkryto jeszcze kompasu, więc nawigowano według gwiazd. Kompas pojawił się w XIII wieku.
Można śmiało powiedzieć, że przed epoką Renesansu nawigacja morska była prymitywna, ale różne cywilizacje wciąż zdołały stworzyć floty. Wiele krajów polegało nawet na działaniach morskich, w tym Wikingowie czy Bizancjum.
W XIV wieku typowymi pojazdami morskimi były karaki i knarry. Portugalczycy wynaleźli karawelę wiek później. W XV wieku w statkach pojawiły się furty wodne oraz forkasztele, stając się typowymi elementami galeonów w XVI wieku.
Europejczycy i Azjaci byli sobie równi w rozwoju statków. Pierwsze statki żelazne stworzyli Japończycy, a niedługo znalazły one zastosowanie w walkach statków pancernych. Statki kupieckie z Afryki i Arabii przemierzyły morza i poprawiły stosunki handlowe między krajami położonymi z dala od siebie. Pojawiły się szlaki handlowe.
Największą flotą morską XV wieku była flota Chińska. W tym samym czasie, Portugalscy eksploratorzy stworzyli morskie trasy kontynentalne. Statki rosły i wkrótce przekroczyły granicę 700 ton tonażu.
Po odkryciu Ameryki, stworzono wiele nowych morskich szlaków handlowych. Już wkrótce, statki regularnie podróżowały z Atlantyku na Ocean Indyjski. Australię i Nową Zelandię odkryto w połowie XVII wieku, a James Cook stworzył mapę Polinezji w XVII wieku. Okręty wojenne rozwijały się równolegle do statków rybackich i handlowych. Popularne stały się barki, używane do dziś.
Pierwsze ciężkozbrojne okręty stworzyli Francuzi. Stworzono okręt o ponad 70 działach. Projekt ten szybko stał się kluczowym elementem obrony Europy. 56-metrowy okręt wymagał ścięcia prawie 3,00 drzew i nakręcenia 40 kilometrów lin. Gdy proceder piractwa i handlu niewolnikami zakończono w XIX wieku, ilość dostępnych szlaków handlowych zwiększyła się. W tym czasie zbudowano kanały Panamski i Sueski. Rewolucja Przemysłowa znacznie wpłynęła na konstrukcję statków, zaczęto też stosować pojazdy wodne do nowych zadań, takich jak badania czy pożarnictwo.
XIX wiek był czasem bicia rekordów – niektóre konstrukcje przekroczyły Atlantyk już w 3 tygodnie, co w poprzednim wieku było niemożliwe. Statki transportowe i pasażerskie wciąż rosły, a technologia wykorzystywana w nich stawała się coraz bardziej wyrafinowana.
Dzisiaj, na świecie znajduje się ponad 35 000 komercyjnych pojazdów morskich. Liczba okrętów wojennych wynosi około 1500, a ilość pływających pojazdów rybackich jest trudna do oszacowania. Uważa się, że jest ich około czterech milionów. Interesującą ciekawostką jest też fakt, że na świecie żyje ponad 30 milionów rybaków.
Różne kategorie pojazdów morskich obejmują wiele konstrukcji, od ogromnych kontenerowców po pojazdy słodkowodne i specjalistyczne. Rodzaje budowanych dzisiaj statków obejmują szybkie motorówki, statki zaopatrzeniowe, barki, poduszkowce, statki i trawlery rybackie. Większe konstrukcje to tankowce, masowce, kontenerowce, samochodowce, promy i statki wycieczkowe, jachty oraz statki specjalistyczne, takie jak statki pogodowe czy badawcze, lodołamacze, a także okręty wojenne.