Maszyny specjalistyczne są częścią codziennego życia, widzimy je często. Do tej kategorii można zaliczyć wiele różnych rodzajów pojazdów, takich jak wozy strażackie, ambulansy, karawany, pojazdy serwisowe, itd.
Karawan pogrzebowy rozwinął się znacznie od czasów ręcznie pchanych wózków i powozów konnych. We wczesnym XX wieku, pojawiły się karawany elektryczne. Pierwszy samochód pogrzebowy z silnikiem spalinowym zbudowano w roku 1907. Stały się one popularne dekadę później. Wraz z czasem, karawany stały się większe, a ich produkcją zajmowało się wiele firm. Dzisiejsze karawany to maszyny korzystające ze specjalistycznych rozwiązań i najnowszych technologii.
Ambulanse stosowano od XV wieku dla celów wojskowych, a cywilne, ciągnięte konno wozy stały się popularne w latach 30 XVIII wieku. Pierwsza obsługa szpitala za pomocą ambulansów została uruchomiona w 1865 w Ohio, USA. Wiele miast w USA i Wielkiej Brytanii zaczęło stosować wozy ambulansowe i oferować usługi reagowania kryzysowego. John Lumsden stworzył usługę ambulansową w Irlandii w 1910. Już niedługo, ambulans stał się urządzeniem o wiele bardziej zaawansowanym niż zwykły powóz konny. Benzyna, para i elektryczność były głównymi źródłami zasilania. Jednym z pierwszych produkowanych był Pallister 1905, a niedługo później pojawiły się modele Straker-square. Maszyny produkcji Dodge oraz Austin wykorzystywano jako ambulansy w okresie 2WŚ. Po latach 50, pojazdy te wyposażono w systemy podtrzymywania życia oraz urządzenia resuscytacyjne i defibrylatory. Jako podstawę w latach 70 stosowano podwozia vanów i ciężarówek, niedługo do standardowego wyposażenia dodano nosze. Wyposażenie nowoczesnych ambulansów jest bogate i uwzględnia nawet wciągarki i podnośniki dla pacjentów, oraz rampy. Załogi ratownicze wykorzystują maszyny wypełnione po brzegi sprzętem, aby skutecznie ratować ludzi.
Pojazdy policyjne różnią się znacznie w zależności od zastosowania. Istnieją radiowozy pościgowe i pojazdy drogówki, a także specjalne samochody i furgonetki. Pierwszy samochód policyjny działał w Ohio w 1899, i był to pojazd elektryczny zbudowany przez Franka Loomisa. Później, Ford Model B stał się pierwszym masowo produkowanym pojazdem policyjnym. Służby wybierały go chętnie, ze względu na potężny silnik V8. Niedługo później, wszyscy najwięksi producenci samochodów w USA zaczęli produkcje własnych wersji pojazdów dla policji.
Wozy strażackie to jedne z najważniejszych maszyn specjalistycznych. Pierwszy pojazd strażacki zaprojektował Joseph Jenckes Sr. W 1654. Inny projekt zaoferował Richard Newsham w Anglii w roku 1730. Były to po prostu wozy z ręcznymi pompami. W 1822 pojawiły się silniki, co poprawiło konstrukcję. Samobieżna maszyna parowa została przedstawiona w 1841. Wóz strażacki z silnikiem spalinowym wyprodukowała firma Knox Automotive w 1905. Później pojawiły się wozy wyposażone w mechanicznie rozkładane drabiny pożarnicze. Pojazdy strażackie stawały się większe i szybsze. W latach 60 XX wieku pojawiły się mniejsze wozy przewożące sprzęt strażacki.
Istnieje wiele pojazdów wojskowych specjalizowanych w różnych celach. Najpopularniejsze to pojazdy garnizonowe, które ewoluowały z modelów cywilnych z napędem na 4 koła, takich jak Willis Jeep czy pierwsze modele Land Rover. Niektóre modele zaprojektowano specjalnie dla celów wojskowych, tak jak VW Kubelwagen. Istnieje wiele wersji pojazdów wojskowych, w tym modele pływające, ciężarówki, pojazdy serwisowe czy maszyny gąsienicowe. Tylko w 2WŚ wykorzystywano prawie milion takich pojazdów.
Pojazdy o specjalnych zastosowaniach różnią się znacznie. Istnieją quady i pojazdy terenowe wykorzystywane w celach komercyjnych, a także wiele różnych vanów i ciężarówek, takich jak pojazdy pomocy drogowej, ciężarówki ratownicze, pługi śnieżne, terenowe pojazdy wielofunkcyjne z napędem na wszystkie koła, i wiele więcej. Historia pojazdów serwisowych i użytkowych sięga momentu popularyzacji pierwszych pojazdów. Kiedy samochody pasażerskie stały się popularnym środkiem transportu, pojawiła się potrzeba ich konserwacji i serwisu. Z powodu częstych awarii i wypadków, usługi pomocy drogowej rozwinęły się już na początku XX wieku. Pierwsze vany i ciężarówki serwisowe wykorzystywały seryjnie produkowane modele z dodatkową platformą na narzędzia i części z tyłu.
Cysterny pojawiły się w 1914, i z początku były wykorzystywane do transportu produktów spożywczych – mleka. Technologia znacznie rozwinęła się wraz z czasem – dzisiaj korzystamy już z naczep o ogromnych zbiornikach.
Kategoria pojazdów o zastosowaniach specjalistycznych obejmuje także mobilne żurawie, śmieciarki, taksówki (które funkcjonowały już przed epoką silnika spalinowego – Francuz Nicolas Sauvage oferował usługi taksówkarskie już w roku 1640), samochody pocztowe i kurierskie, wywrotki, czy mobilne warsztaty.